پیام تسلیت در گذشت مادر گرامی دکتر محمد جواد رضایی

مادر ای والاترین رویا ی عشق

مادر ای دلواپس فردای عشق

مادر ای غمخوار بی همتا ی من

اولین و آخرین معنای عشق

زندگی بی تو سراسر محنت است

زیر پای توست تنها جای عشق

مادر ای چشم و چراغ زندگی

قلب رنجور تو شد دریای عشق

تکیه گا ه خستگی ها یم توئی

مادر ای تنها ترین ماُوای عشق

 جناب آقای دکتر رضایی  درگذشت مادر گرامیتان را به شما و بازماندگان ان مرحوم تسلیت عرض می نماییم  

امانوئل کانت آلمانی یکی دیگر از فلاسفه است که آیت الله علوی سرشکی او را نقد کرده است عمده ترین دیدگاه کانت در بخش حسگانی است و سرچشمه نخستین شناخت را تنها «تصورات حسی» می دان

توجه

در صورت تمایل عزیزان  میتوانند برای همکاری با انجمن فلسفه  به دفتر این انجمن واقع در دانشکده ادبیات طبقه اول مراجعه کنند.......

 

                      با تشکر

 

پایاننامه ها

 

الاشارات و التنبيهات ، اثر حجه‌الحق ابن‌سينا، شرح خواجه نصيرالدين‌طوسي
تناسخ و مقايسه آن با رجعت
وحدت و كثرت در فلسفه اسلامي
حقيقت عقل در فلسفه اسلامي و حديث
ولايت در عقل (حكمت) و عرفان
قاعده‌الواحد و ثمرات آن

.........................................
ادامه نوشته

معنای فلسفه

معناي‌ فلسفه‌ از ديدگاه‌ آيزيابرلين‌ (مصاحبه‌ برايان‌ مگي‌ با آيزايابرلين‌)
فلسفه‌ چيست‌ و چرا ارزش‌ مطالعه‌ و تحصيل‌ دارد؟ (ديدگاه‌ ا.سي‌.يونيگ‌)
از فلسفه‌ چه‌ مي‌توان‌ آموخت‌؟ (ديدگاه‌ لوين‌ Levin )
چيستي فلسفه از دیدگاه دانشنامه پارکینسون
معناي‌ فلسفه‌ از ديدگاه‌ داوري‌ اردكاني‌
معناي‌ فلسفه‌ از ديدگاه‌ آيت‌ اللّه‌ مصباح‌ يزدي‌
چيستي‌ فلسفه‌ از ديدگاه‌ محمد لگن‌ هاوزن‌
نكات‌ خواندني‌ در اظهارنظر دكتر اعواني‌ درباره‌ فلسفه‌
دیدگاه سید محمد خاتمی درباره فلسفه
دیدگاه مهدی حائری یزدی درباره فلسفه
دیدگاه فارابی درباره دین و فلسفه
معنای فلسفه از دیدگاه سید جلال الدین آشتیانی
فلسفه و علم از دیدگاه یاسپرس
نسبت دین و فلسفه از دیدگاه بردیایف
شماره جدید فصلنامه "فلسفه اسلامی"
دعوت به همکاری افتخاری
همگام با بودا و فيلسوفان اگزيستانس
پراگماتیسم از زیبایی تا اقتصاد
"فلسفه" به روایت افلاطون

جهت مشاهده متن مقاله مورد نظر روي عنوان آن کليک کنيد

آیا امتیاز تفسیر ملاصدرا از دیگر تفاسیری که تا کنون نگاشته شده است را می دانید؟ آیا می دانید که سزاوار است به صدرالمتألهین، صدرالمفسرین نیز لقب داده شود؟ عمق و گستره دانش اکتسابی و اوج معرفت شهودی و الهامی وی از طرفی و سلیقه و ذوق ادبی و نگاه عرفانی و فلسفی وی در تأمل او به کلام الهی اثری ویژه ساخته و تفسیر اورا به یک تفسیر متمایز بدل نموده است.

تفسیر زیبای ملاصدرا با مقدمه ای راهگشا در استفاده هر چه بیشتر از آن در هشت مجلد به چاپ رسیده است.

جلد1 جلد2 جلد3 جلد4 جلد5 جلد6 جلد7 جلد8

مجله ی نقد و نظر

با سلام به دوستان و فلسفه دوستان گرامی،

با مراجعه به این آدرس می توانید به مقالات مجله ی نقد نظر دسترسی پیدا کنید:

مجله ی نقد و نظر

 

کتابخانه الکترونیکی فلسفه

بخش راهنمای آموزشی کتابخانه

شامل راهنماي استفاده از این کتابخانه و منابع اطلاعاتی موجود در آن، راهنمای جستجو در وب و ...

مجلات تخصصی فارسی رشته فلسفه

مجلات تخصصی لاتین رشته فلسفه

پايان نامه هاي رشته فلسفه در دانشگاه فردوسي و ساير دانشگاه ها

پايگاه هاي اطلاعاتي رشته فلسفه (شامل پایگاه های عمومی جستجوی مقالات و پایان نامه ها، پایگاه های تخصصی مربوط به رشته فلسفه، پایگاه های لاتین تحت اشتراک دانشگاه فردوسی)

فیلسوفان، پژوهشگران و اساتید رشته فلسفه (همراه با ارائه پایگاه های اطلاع رسانی و وب سایت های شخصی برخی از فیلسوفان معاصر)

سازمان ها و مراكز فلسفي كشور

وبلاگ ها و وب سایت های فلسفی

انجمن های علمی و كانون هاي فلسفی داخل و خارج کشور

منابع مرجع (شامل دايره المعارف ها، فرهنگ ها و سرگذشت نامه ها)

نرم افزارهاي مربوط به رشته فلسفه

موتورهاي جستجوي عمومي و تخصصي رشته فلسفه

كتابخانه هاي مجازی و کتاب های الکترونیکی

ليست كتاب ها و منابع مرجع چاپي فلسفه

دروازه هاي اطلاعاتي و پورتال هاي رشته فلسفه

راهنماهاي موضوعي رشته فلسفه

گروه هاي مباحثه و گروه هاي خبري رشته فلسفه

پديدارشناسي دين

پديدارشناسي دين: زمينه‏ها

محمود خاتمي(1)

چكيده:

اين مقاله بر آن است كه از ظهور مفهوم پديدارشناسي دين و زمينه‏هاي ظهور آن بحث كند. در ابتدا، مفهوم پديدارشناسي دين بحث و بررسي شده است؛ چون پديدارشناسي دين بدان معنا كه امروزه بدان پرداخته مي‏شود، در آغاز، مفاهيم و مباني و مايه‏هاي نظري و روشي خود را از پديدارشناسي هوسرل گرفته است، لازم است در اين مقاله به پديدارشناسي هوسرل به اختصار اشاره، و تأثيرات آن را بر پديدارشناسي دين عيان كنيم.

ادامه نوشته

فلسفه ارسطو در یک نگاه

 فلسفه ارسطو در یک نگاه

منبع : http://www.iptra.ir/vdcjvayeuqet.html

سئوالات ساده
2-1 فلسفه یونان با سئوالات ساده کودکانه آغاز میشود و با نظریه های پیچیده و دقیق خاتمه می یابد. سئوالاتی که بچه ها می پرسند در واقع مسائل پیچیده و مشکلات بزرگتر ر ا به دنبال می آورد. مثلاً: وقتی شمع خاموش می-شود، شعله آن کجا می رود؟ وقتی می میرم کجا می روم؟ زمان چه قدر تند می گذرد و زمان چیست؟ خدا را چه کسی آفریده است؟ .......................

ادامه نوشته

فلسفه

فلسفه


فلسفه: مطالعهٔ مسائل کلی و اساسی پیرامون موضوعاتی چون وجود، آگاهی، حقیقت، عدالت، زیبایی، اعتبار، ذهن و زبان است. وجه افتراق فلسفه با راه‌های دیگر پرداختن به این پرسش‌ها (راه‌هایی نظیر عرفان و اسطوره) رویکرد نقّادانه و معمولاً سامانمند فلسفه و تکیه‌اش بر استدلال‌های عقلانی‌است.

واژهٔ فلسفه

واژه فلسفه از واژهٔ یونانی Philosophia برگرفته شده است....

ادامه نوشته

روش تحقیق فلسفه

روش تحقیق فلسفی

 با وجود پیشرفت‌های عظیم در شاخه‌های مختلف دانش بشری كه در پرتو روش‌های مناسب تحقیق حاصل شد، گاه مشاهده می‌شود كه در مورد حقانیت و كارآیی روش تحقیق، شبهه می‌شود... 

با وجود پیشرفت‌های عظیم در شاخه‌های مختلف دانش بشری كه در پرتو روش‌های مناسب تحقیق حاصل شد، گاه مشاهده می‌شود كه در مورد حقانیت و كارآیی روش تحقیق، شبهه می‌شود، بدین صورت كه روش پژوهش چه فایده‌ای می‌تواند داشته باشد؟.

ادامه نوشته

دانلود کنید.....

 

وجود و ماهيت

                 در نظام فلسفي ارسطو و فارابي.

              المعاد بين الروح والجسد تأليف الشيخ محمد تقي فلسفي.

             دیالکتیک در فلسفه افلاطون-(دکتر حسین فتحی.)

          فلسفه آدم و حوا - خودشناسی جنسی - مجموعه مقالات - ازآثار  

           منتشر نشده استاد علی اکبر خانجانی.

        تاریخ از نظر فلسفه مادی.

    بررسی اشتراکات و افتراقات در فلسفه اجماع افلاطون و فارابی-    

    محمود تقی زاده داوری.

     علم چیست فلسفه چیست.

         

پیرامون فلسفه و حکمت

فلسفه اخلاق عملي.

مناظراتي پيرامون فلسفه و معارف

كنكاشي در تبار فلسفه يونان.

نگاهي به فلسفه.

عين و عينيت در فلسفه نظري کانت.

فلسفه کهن یونان.

تبيين برنامه ی درسی صلح محور در فلسفه ی کانت

فلسفه علم در قرن بیستم.

مارکس- فقر فلسفه.

تاریخ فلسفه کاپلستون 4.

فلسفه افلاطون و زندگی انسان.

 

 

 

 

منابع آزمون کارشناسی ارشد فلسفه‌

 

منابع آزمون کارشناسی ارشد ‌

ادامه نوشته

كثرت گرايي ديني در بوته نقد

كثرت گرايي ديني در بوته نقد

اشاره

كثرت گرايي دين ، دست كم دو ديدگاه مهم و وابسته به هم دارد ؛ نخست تعدد اديان و آنگاه تعدد قرائتهاي يك دين . هر يك از آن دو ، مدعياتي دارد كه به شدت نقد پذير است . آنچه در اين نوشتار مورد توجه قرار مي گيرد ، نقد و بررسي ديدگاه نخست ، آن هم بر اساس آنچه در مقاله ششم از كتاب فلسفه دين نوشته “ كيث . اي پاندل ” آمده است ، مي باشد . ..............

1

ادامه نوشته

معنا و مفهوم فلسفه در اسلام

معنا و مفهوم فلسفه در اسلام

 

در پرتو قرآن و حديث که اصطلاح حکمت در هر دوي آنها به کار رفته است ، صاحب نظران مسلماني که وابسته به مکاتب فکري مختلف هستند ، طي سالهاي متمادي درصدد شرح و توضيح معناي حکمت و فلسفه اصطلاحي که در خلال ترجمه هاي يوناني در قرون دوم ق./ هشتم م. و سوم ق./ نهم م. به زبان عربي وارد شد بوده اند. از سويي مي بايست آنچه که در زبان انگليسي فلسفه خوانده مي شود را در بافت تمدن اسلامي جستجو و معنا کنيم . يعني نه تنها در مکاتب گوناگون فلسفه اسلامي ؛ بلکه در مکاتبي که نامهاي ديگري بويژه کلام ، معرفه ، اصول الفقه و نيز علوم اوايل دارند، اگر نگوييم موضوعاتي همچون تاريخ که شاخه هاي خاص فلسفه را شکل داده اند. از سوي ديگر، هر مکتب فکري بر آن بوده که آنچه از حکمت يا فلسفه به دست مي آيد را بر طبق ديدگاه خود معنا کند و اين مساله به عنوان نکته مورد توجهي در مکاتب فکري گوناگون اسلامي باقي مانده است .

ادامه نوشته

فلسفه به زبان ساده

 
گفت‌وگو  - گفت‌وگو با مترجم کتاب «گفت‌وگو با فیلسوفان تحلیلی» درباره اهمیت گفت‌وگو در انتقال مفاهیم پیچیده فلسفی

کتاب «گفت‌وگو با فیلسوفان تحلیلی» ویراسته اندرو پایل با ترجمه حسین کاجی اسفند ماه 1387 از سوی نشر مرکز روانه بازار نشر شده است. این کتاب در قالب گفت‌وگو، به اندیشه‌های بیست فیلسوف معاصر غربی ربع آخر قرن بیستم می‌پردازد که بسیاری از آن‌ها در حوزه فلسفه تحلیلی مهم و تأثیرگذار بوده و هستند. آن‌چه در پی می‌آید گفت‌وگویی است با حسین کاجی درباره این کتاب و اهمیت گفت‌وگو در انتقال مفاهیم پیچیده فلسفی به مخاطبان خود.

***

ادامه نوشته

«فلسفه‌ی اخلاق در ایران معاصر»

«فلسفه‌ی اخلاق در ایران معاصر»

در این نشست دکتر مسعود امید فلسفه‌ی اخلاق در ایران معاصر را واکاویدند.

دکتر مسعود امید، مولف کتاب فلسفه اخلاق در ایران معاصر:

  «بیشتر متفکران معاصر ایرانی «اخلاق به ما هو اخلاق» را بررسی کرده‌اند، اما اکنون نیاز به تدوین فلسفه اخلاق ایرانی احساس می‌شود. ما اخلاق ایرانی را داریم، یعنی دارای منش و شیوه زندگی خاصی هستیم، پس باید بتوانیم فلسفه خاص این زندگی را هم بنویسیم.» دکتر مسعود امید، استاد فلسفه در دانشگاه تبریز و مولف کتاب «فلسفه اخلاق در ایران معاصر» با طرح دیدگاه بالا افزود: «طرح پرسش پیرامون اینکه مولفه‌های اخلاق در ایران معاصر چیست، اولین گام در زمینه یادشده به حساب می‌آید. بعد از این مرحله باید به بررسی روابط این اخلاق با دین، سیاست، اقتصاد، تعلیم و تربیت و فن‌آوری و دیگر زمینه‌ها پرداخت. پس اگر متفکر ایرانی وارد فاز بحث فلسفی در اخلاق شده، امیدواریم وارد فاز دوم این مسیر، یعنی ارائه فلسفه اخلاق ایرانی نیز بشویم.»

ادامه نوشته

چرا فلاسفه منفورند؟

 

چرا فلاسفه منفورند؟

یادداشت و مقاله  - دکتر رضا داوری اردکانی

یک روز که در مجلس جمعی از استادان علوم انسانی و اجتماعی سخن می‌گفتم، یکی از حاضران پس از پایان سخن بی‌مقدمه پرسید: «چرا فیلسوفان منفورند؟» پرسش تلخ و زمخت بود و اگر آن را از کسی بپرسند که عمر خود را صرف فلسفه کرده است، شاید خلاف ادب و نزاکت هم باشد؛ ولی من طرح پرسش را عادی و معمولی تلقی کردم و عکس‌العملم طبیعی بود. پنهان و انکار نمی‌کنم که انتظار طرح چنین پرسشی را نداشتم؛ به خصوص که هیچ وجهی و مناسبتی هم برای آن نمی‌دیدم، ولی به هر حال کسی پرسیده بود که چرا فیلسوفان منفورند و من می‌بایست یا سؤال را بی‌وجه بدانم با وجه منفور بودن را ذکر کنم. وضع سومی هم می‌توانست پیش آید و آن اینکه حاضران از من عذرخواهی کنند و بخواهند آن را نشنیده بگیرم؛ ولی نه حاضران از من عذرخواهی کردند و نه پرسش کننده از طرح پرسش پشیمان و شرمسار بود! گویی هیچ یک از حاضران پرسش را بی‌جا نمی‌دانستند.

ادامه نوشته

از کلام؛ از فلسفه!

از کلام؛ از فلسفه!

 علم کلام – علم اصول دین؛ فقه اکبر؛ علم نظر؛ استدلال دینی؛ علم توحید و صفات – علمی است که با دانستنش می شود به احوال مبدا و معاد و با قید مطابقت با قوانین اسلام آگاهی یافت. هدف غایی این علم، دفاع از دیانت در برابر معارضان آن با توسل به ادله ی عقلی است.

استفاده از ابزار عقل، نقطه ی اشتراک میان « فلسفه » و « کلام » است، اما لزوم التزام به قوانین دین، سرآغاز جدایی این دو علم محسوب می شود. به عبارت دیگر اگر نتیجه ی تفکر عقلانی به اثبات احکام و ثوابت دینی بینجامد، راه علم کلام پیموده شده است که فلسفه در ذات خود، پایبند به دین نیست.

با این حال اما، در دوره هایی از تاریخ تفکر اسلامی مباحث این دو علم – فلسفه و کلام – به هم آمیخته اند که علمای علم کلام، برای اثبات وجود خدا، ناچار دست به دامان مفاهیم مابعدالطبیعه چونان حدوث و قدم، احتیاج حادث و معلول به محدث و علت ، جوهر و عرض، اقسام مقولات و جز آن بوده اند.

چنین است که علم کلام در سیر تاریخی خود، با اعتراض و تکفیر علمای فقه و عرفان اسلامی روبرو بوده است که در شرع، تفکر به ذات خداوند، کاری عبث و گناهی بزرگ محسوب شده است.

« امام شافعى» می گوید: " اگر بنده اى به همه منهیات خداوند غیر از شرك دچار شود بهتر از آن است كه در علم كلام نظر كند." هم از اوست: "حكم من در باب علماء كلام آن است كه آنان را به تازیانه بزنند. آنها مستحق آن هستند كه آنها را با شاخه هاى درخت خرما بزنند و در میان كوچه ها بگردانند." « احمد بن حنبل» معتقد بود که " اهل كلام هیچگاه روى رستگارى نخواهند دید و همه علماى كلام زندیق اند."

در محاضرات راغب اصفهانی نیز از قول یکی از صوفیان نقل شده است که: از « ابوعبدالله خفیف شیرازی » پرسیدم که آیا علم کلام بخوانم؟ گفت: " هرگز مخوان، زیرا کمترین عیبی که در آن است این است که با خواندن آن عیش خدا را منغض می داری!!" پرسیدم: " چگونه؟" گفت: " زیرا پیوسته می گویی اگر خدا چنین کند جاهل باشد و اگر چنان کند جاهل باشد و چیزهای دیگری از این دست که پیوسته در سخنان ایشان جاری است!"

 



 

ادامه نوشته

سخرانی های سروش

سخنرانی هایی از دکتر سروش

تذکر: دکتر عبدالکریم سروش، بعد انتخابات خردادماه سال ۱۳۸۸ سخنرانی هایی را ایراد کرد که واکنش بعضی از مراجع سیاسی و فقهی داخل کشور را در پی داشت. قضاوت در مورد آن سخنرانی ها را به عهده ی اهل فن می گذاریم اما در این سایت تنها آن دسته از سخنرانی های دکتر سروش قرار می گیرد که قبل از انتخابات خرداد ۱۳۸۸ ایراد شده و کتاب هایی که از روی آن سخنرانی ها نوشته شده در بازار موجود است و طبیعتا نشر آن آثار از نظر وزارت فرهنگ و  ارشاد اسلامی بلامانع دانسته شده است.

ادامه نوشته

دانلود رایگان ترجمه ی قرآن به زبان (فارسی- انگلیسی )

قرآن

ادامه نوشته

(اطلاعات عمومی)

عجایب هفت گانه (اطلاعات عمومی)

نویسندگان: سید کاظم خلخالی سید محمود اختریان

راوی: فریبا      زمان: ۱۲دقیقه

دانلود (حجم:2.8MB)

دانلود کتاب های شهید مطهری

ادامه نوشته

سخنرانی های دکتر شریعتی

سخنرانی هایی از دکتر علی شریعتی

بزرگ مرد اندیشه

برای دانلود به ادامه ی مطلب کلیک کنید....

ادامه نوشته

دانلود سخنرانی های مطهری

 

دانلود کتب مطهری

تفسیر قرآن

برای دانلود به ادامه ی مطلب کلیک کنید........

ادامه نوشته

اس ام اس فلسفی

مجموعه ایی از اس ام اس های جدید و زیبا شامل اس ام اس های فلسفی ، عرفانی و سخنان بزرگان را برای شما کاربران سایت دانلود 98 جمع آوری نموده ایم.

 
ادامه نوشته

خبر

 
غلامرضا اعواني در گفت‌وگو با فارس:
انجمن بين‌المللي فلسفه اسلامي 500 عضو دارد

خبرگزاري فارس: رئيس انجمن بين‌المللي فلسفه اسلامي با اعلام اينكه اساسنامه اين انجمن در ماه جاري به تصويب FIPS رسيد، گفت: انجمن بين‌المللي فلسفه اسلامي بيش از 500 عضو بين‌المللي دارد كه از اين تعداد 60 نفر ايراني هستند.


غلامرضا اعواني، رئيس مؤسسه پژوهشي حكمت و فلسفه اسلامي در پاسخ به اين سئوال خبرنگار آئين و انديشه فارس كه مهم‌ترين فعاليت اين مؤسسه در سال 88 چه بوده است، گفت: برگزاري «جشنواره حكمت سينوي» يكي از برترين فعاليت‌هاي فلسفي كشور در سال 88 محسوب مي‌شود.
وي افزود: كار بزرگ ديگري كه در حوزه فعاليت‌هاي فلسفي كشور انجام شده، اما متأسفانه بازتاب چنداني نداشته است، تصويب اساسنامه انجمن بين‌المللي فلسفه اسلامي است.
اعواني با اعلام اينكه خبر تصويب اساسنامه انجمن بين‌المللي فلسفه اسلامي حدود 20 روز پيش توسط فدراسيون بين‌المللي فلسفه (FIPS) به صورت رسمي ابلاغ شده است، گفت: طبق مقررات بايد از زمان تأسيس يك انجمن دو سال بگذرد تا عملكرد آن بررسي شده و در صورت مقبوليت، اساسنامه آن تأييد شود. خوشبختانه اساسنامه معتبر و مناسبي تهيه شد و با وجود برخي مخالفت‌ها در آخرين جلسه FIPS كه در مسكو برگزار شد، به تأييد و تصويب رسيد.
رئيس انجمن بين‌المللي فلسفه اسلامي اظهار داشت: در حال حاضر اين انجمن بيش از 500 عضو بين‌المللي دارد كه از اين تعداد 60 نفر ايراني هستند و با توجه به رسميت اين انجمن، اعضاي آن قادر به شركت در تمام مجامع بين‌المللي فلسفي هستند.

ادامه نوشته

آرشيو مجموعه تصاوير

آرشيو مجموعه تصاوير
ادامه نوشته